Het verleden

VILLANELLA

HOE KLEINE KOREN GROOT WORDEN

Ons verhaal begint in 1997. An Alen, lerares Algemene Muzikale Vorming aan de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans in Geel, zette in dat jaar haar langgekoesterde droom, een eigen koor, om in de praktijk onder de noemer Villanella. Hoewel het op dat moment nog heel klein en bescheiden was, had het koor al snel een gevulde agenda met optredens in de regio Laakdal-Geel.

Ter gelegenheid van het tienjarig bestaan, in 2007, wilde An echter meer. In samenwerking met Luc Stevens, de man achter o.a. Gheelamania, Petticoat, Zoo of Life en Historalia Musicalspektakels, vierde Villanella haar verjaardag maar liefst vier keer in een nokvol CC De Werft. Door deze jubileumshow, getiteld 'Music for Clio', stond Villanella in één klap op de Kempische culturele kaart (sommige Gelenaars spreken er nu nog over). Het breidde het ledenbestand aanzienlijk uit én het aantal optredens nam stevig toe.

Villanella ging van uitdaging naar uitdaging. Of ze nu deelnamen aan het provinciale koortoernooi of naar Neerpelt trokken voor het Europees Muziekfestival voor de Jeugd, steeds stalen ze er de show met hun frisse verschijning en heldere stemmen. Ook de op en top verzorgde eindejaarsconcerten met gemengd volwassenenkoor Villa Cantando werden in die periode een sfeervolle traditie waar Villanella zich tot op de dag van vandaag graag aan houdt.

Hét strafste moment uit de geschiedenis van het koor vond echter plaats op 2 april 2011: de finale van 'Koor van het Jaar'. Of kent u nog een bende jonge meiden die het Flageygebouw zou kunnen inpakken… op blote voeten? Meer zelfs: Villanella won de 'Prijs van Koor en Stem'.

De nasleep van dit schitterende avontuur liep ongeveer parallel met die van 'Music for Clio': een pak nieuwe frisse stemmen en een stevig gevulde concertagenda waaronder 'Puur', een knap project waarmee de Molse zaal Rex muzikaal in de watten werd gelegd. In 2013 vierde Villanella haar 15-jarig bestaan met 'Dolce Incanto', een wervelende en pakkende productie waarmee het koor de culturele centra van Geel en Tessenderlo en de Antwerpse AMUZ vulde.

The sky is the limit voor Villanella, zo lijkt het wel. In 2014 haalde het jonge tienerkoor 'summa cum laude' op het Europese Muziekfestival voor de Jeugd (EMJ) in Neerpelt. In 2015 haalde deze groep uitmuntendheid in het provinciaal koortoernooi. Ook het jeugdkoor behoort sinds 2017 in diezelfde uitmuntendheidscategorie.

In 2016 behaalde het jeugdkoor een '1ste prijs cum laude' en het kinderkoor een '1ste prijs' op het EMJ. In 2018 behaalde het tienerkoor een '1ste prijs summa cum laude' en voor het jeugdkoor was er een '1ste prijs cum laude' in de Wimpelreeks weggelegd. Schitterende prestaties voor beide koren!

In 2019 nam Villanella voor de eerste keer in hun 22-jarige bestaan deel aan een internationale koorwedstrijd in het buitenland. Na verscheidene summa cum laude en cum laude prijzen in Neerpelt schitterde het koor op het International Johannes Brahms Choir Festival and Competition en met succes. In het schilderachtige stadje Wernigerode ging hun deelname niet onopgemerkt voorbij. Ze werden categoriewinnaar voor gelijkstemmige jeugdkoren, ontvingen een gouden diploma level II, werden geselecteerd uit 45 koren voor één van de 9 finaleplaatsen en mochten aantreden tijdens het feestelijk slotconcert. Als klap op de vuurpijl ontving dirigente An Alen de Interkultur Conductors Price, de prijs die toegekend wordt aan de beste dirigenten op internationaal niveau. Een onvergetelijke ervaring werd het voor de 33 zangeressen van het jeugdkoor en hun begeleiders. Niet alleen omwille van de internationale erkenning maar ook dankzij de vele vriendschapscontacten die werden gesmeed door verbroedering met koren uit o.m. Maleisie, Taipei en Duitsland.

In 2020 werd er een jongenskoor opgericht. Zij zingen specifiek repertorium gaande van cowboysongs, volksliederen, musical- en filmmuziek. De groep staat onder leiding van Lisa Vangenechten.

Vandaag staat het koor bekend om een afwisselend repertoire met o.a. klassieke en hedendaagse koorwerken, volksliederen, kleinkunst, pop-, jazz- film-, en musicalsongs, dat steeds, zowel visueel als muzikaal, perfect omkaderd wordt. Bijgevolg heeft het ledenaantal de kaap van 140 al overschreden en groeit de bekendheid in het Kempense cultuurlandschap nog steeds. An en haar jonge zanggeweld hebben het heilige muzikale vuur dus flink in zich branden en wie Villanella een beetje kent, weet dat dat heilige vuur al snel een zaal in vuur en vlam zet.

International Johannes Brahms Choir Festival and Competition
Great War Remembrance 2018
In samenwerking met Centrumharmonie Geel

Concert Jeugdkoor @ Amuz Antwerpen