Het team

DIRIGENTEN

An Alen
Tienerkoor & Jeugdkoor

Als muziekpedagoge was An Alen jaren een alom gerespecteerde lerares Algemene Muzikale Vorming en Samenzang aan de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans in Geel. Ook koordirectie is haar passie. Sinds 1992 staat het gemengd volwassenenkoor Villa Cantando, toen nog Laakdals Koor, onder haar leiding.

In 1997 maakte ze een langgekoesterde droom waar met de oprichting van Villanella. Hiermee oogstte ze erkenning van alle kanten, met als gevolg dat het ledenaantal bleef groeien en het koor nu in vier zanggroepen is opgedeeld. Dat An haar passie voor koorzang niet in te tomen is, bewijst het feit dat ze naast deze drukke bezigheden ook nog het geheugenkoor “De Betties” onder haar vleugels heeft genomen. Met dit koor verzorgde ze in 2012 een optreden in een nokvol Sportpaleis in het kader van Music for Life.

Met al haar koren zoekt An naar een totaalervaring, een perfect evenwicht tussen een maximum aan muzikale beleving en zorgvuldig gedoseerde choreografieën. In al deze processen staat ze erop om samen te werken met bezielde persoonlijkheden uit de desbetreffende vakgebieden.

De commentaren van professionele juryleden in koorwedstrijden en de reacties van het publiek na de concerten van de ensembles van An wijzen op één constante in haar werk: een koor onder leiding van An Alen staat garant voor puur genieten en kippenvelmomenten, zowel voor de zangers als voor het publiek.

De diploma's die ze haalde in Duitsland zijn daarvan een bewijs:

Laure Sannen
Kinderkoor

Op acht-jarige leeftijd stond Laure te popelen om te zingen. Ze kon dit muzikale ei kwijt bij het kinderkoor van Villanella onder leiding van An Alen. Haar passie voor muziek kon hier zodanig groeien dat ze tien jaar later haar opleiding Muziektherapie startte aan het Lemmensinstituut in Leuven. Ondertussen heeft ze deze master en de educatieve master voor Muziek & Podiumkunsten op zak.

Sinds 2016 draait Laure achter de schermen mee als dirigent van het kinderkoor en toen ook prekinderkoor onder leiding van An Alen. Na vijftien jaar zangplezier rondde Laure eind 2022 haar periode als actief koorlid bij Villanella af. Nu maakt ze de cirkel rond als dirigent van het kinderkoor, waar het allemaal ooit begon.

Lisa Vangenechten

Jongenskoor

Lisa zong als kind mee in het kinderkoor van Villanella en maakte later ook enkele jaren deel uit van het jeugdkoor. Gedurende haar middelbare schooljaren studeerde ze muziek aan het Heilig-Graf in Turnhout waar ze zang volgde als hoofdinstrument.

Haar studie in muziek zette ze later verder aan het Lemmensinstituut. Ze volgde een minoropleiding koordirectie bij Kurt Bikkembergs en behaalde een Master in de Muziekpedagogie. Naast haar rol als dirigente van het jongenskoor, deelt Lisa haar kennis en enthousiasme met jonge muzikanten in de muziekscholen van Geel en Hasselt waar ze lesgeeft in notenleer.

Marina Smolders

Stemcoach

Marina begon haar zangstudies aan het Lemmensinstituut en behaalde daar het diploma van geaggregeerde in de muziekpedagogie en laureaat zang. Zij vervolledigde haar opleiding aan het conservatorium van Antwerpen bij Bernadette Degelin en aan het conservatorium van Maastricht bij Louis Devos. Marina heeft jaren gewerkt als zangdocent in het DKO en aan het Lemmensinstituut. Als stemcoach werkte ze voor het kinderkoor en solisten van de Vlaamse Opera, Koor en Stem en in 2006 voor Studio 100 voor de musical Pinokkio.

Haar grote interesse gaat uit naar de vernieuwing in het klassieke zingen en in close harmony. Ze zong en acteerde in een dertigtal opera's van de Vlaamse Opera en is meer dan 20 jaar vast lid als korist en solist bij de Capella Currende o.l.v. Erik Van Nevel. Daarnaast zong ze vele jaren in het koor van Il Fondamento o.l.v. Paul Dombrecht.

Kurt Hollants

Pianist